Co je Akt o datech?

Akt o datech (Data Act, DA) je evropské nařízení, které má za cíl zlepšit dostupnost a využívání dat v celé Evropské unii. Zavádí pravidla, jakým způsobem mohou být data vytvářená chytrými zařízeními, senzory nebo softwary sdílena mezi firmami, spotřebiteli a veřejnými institucemi. Cílem je podpořit inovace, spravedlivou hospodářskou soutěž a digitální transformaci.

Jedním z klíčových bodů tohoto nařízení je posílení práv uživatelů na přístup k datům, která pomáhají vytvářet užíváním svého zařízení – například u chytrých domácích zařízení nebo průmyslových strojů. Zákazníci a firmy tak budou moci snadněji tato data sdílet s třetími stranami, například s poskytovateli servisních služeb. Nařízení také stanovuje pravidla pro spravedlivé smluvní podmínky mezi firmami ohledně přístupu k datům.

Úplné znění nařízení

Jaká mám práva?


Právo na férové zacházení s daty

Co právo obsahuje?

Pokud dáte příjemci dat (např. jiné firmě nebo poskytovateli služby) přístup k vašim datům z výrobku připojeného na internet nebo ze související služby, musí je používat pouze k účelu, na kterém jste se domluvili, a v souladu s právními předpisy o ochraně osobních údajů. Jakmile už data nejsou k danému účelu potřeba, musí je smazat, pokud se s vámi nedomluvil jinak (u neosobních dat).

Příjemce dat s vámi nesmí manipulovat nebo omezovat ve vaší volbě. Nesmí vás tlačit do určitých rozhodnutí nebo vám některé možnosti zatajovat, aby vás dotlačil k volbě, která je pro něj výhodná. Nesmí využívat vaše data k profilování. Nesmí předávat vaše data dalším firmám a organizacím bez vašeho souhlasu. Například pokud firmě A povolíte přístup k vašim datům, nesmí je poslat firmě B, pokud s tím výslovně nesouhlasíte.

Příjemce dat nesmí sdílet vaše data s velkými digitálními platformami (Google, Apple, Meta atd.). Příjemce dat vám nesmí zakázat sdílení dat s dalšími stranami – ani na základě smlouvy.

Příklady

  • Máte chytré auto, které sleduje váš styl jízdy – například rychlost, brzdění, zrychlování nebo čas strávený za volantem. Vaše pojišťovna vám nabídne výhodnější tarif, pokud jí zpřístupníte tato data, aby mohla posoudit, jak bezpečně jezdíte. Pojišťovna může data použít jen pro účely dohodnuté s vámi – tedy ke stanovení výše pojistného. Jakmile data nejsou potřeba, musí je vymazat, pokud se nedohodnete jinak. Pojišťovna nesmí vaše data prodat nebo sdílet s jinými firmami (např. prodejci aut nebo reklamní agenturou). Pojišťovna s vámi nesmí nijak manipulovat nebo vás omezovat, aby vás donutila k volbě, která je výhodná pro ni, ale nevýhodná pro vás. Pojišťovna nesmí vaše data použít k vytvoření profilu o vás, pokud to není nezbytné pro účely pojištění. Pojišťovna nemůže prodávat nebo zpřístupňovat vaše data jiným firmám bez vašeho výslovného souhlasu. Pojišťovna nesmí použít vaše jízdní data k jiným účelům, než na kterých jste se domluvili – například je prodat reklamní firmě, která vám začne nabízet nové auto. Pojišťovna vás nesmí nutit k tomu, abyste si zvolili konkrétní tarif, pokud nechcete sdílet data. Pojišťovna vám nesmí zakázat, abyste stejná data sdíleli i s jinou pojišťovnou, pokud chcete získat lepší nabídku jinde.

Právo na přímý přístup k datům z výrobku

Co právo obsahuje?

Připojené výrobky a související služby, jako např. chytré termostaty, hodinky, fitness náramky, vozidla s navigací nebo chytré televize, musí být navrženy tak, aby data z nich, včetně důležitých informací potřebných pro jejich pochopení a využití, vám byla snadno a zdarma dostupná. Pokud je to možné a technicky proveditelné, měla by vám být data přímo přístupná. Co dělat, když data přístupná nejsou?

Data z výrobků vám musí být dostupná v běžně používaném, strukturovaném a strojově čitelném formátu. To znamená ve formátu, který je široce akceptovaný a podporovaný různými aplikacemi a systémy (např. excel, CSV, xml).

Příklady

  • Pokud si koupíte kupříkladu chytrý termostat, který je připojený k internetu a umožňuje vzdálené ovládání, analýzu spotřeby a automatickou regulaci teploty, máte určitá práva ohledně přístupu k vašim datům. Máte právo získat přístup ke všem datům, která termostat zaznamenává (například teplotní záznamy, historii nastavení, údaje o spotřebě energie). Tato data budou dostupná zdarma bez skrytých poplatků v běžném, strojově čitelném formátu. Data máte právo získat snadno, například prostřednictvím webového rozhraní, mobilní aplikace nebo exportem do souboru. Měli byste mít možnost stáhnout si historii teplotních záznamů a analyzovat ji v excelu nebo jiném nástroji nebo přenést data do aplikace pro chytrou domácnost.

Právo na nepřímý přístup k datům z výrobku

Co právo obsahuje?

Pokud nemáte přímý přístup k datům ze svého chytrého zařízení nebo související služby, musí vám je poskytovatel zařízení nebo služby bez zbytečného odkladu zpřístupnit. Data by měla být snadno dostupná, včetně všech důležitých informací (metadat) potřebných pro jejich pochopení a využití.

Data máte právo obdržet ve stejné kvalitě, v jaké je má poskytovatel, a to zdarma a ve formátu, který je běžně používaný a snadno strojově čitelný (např. CSV, Excel, JSON).

Pokud je to technicky možné, data by měla být dostupná nepřetržitě a v reálném čase. Stačí o ně požádat elektronicky (např. e-mailem nebo přes webové rozhraní).

Poskytovatelé vám nesmí ztěžovat uplatnění práva na přístup k datům, například tím, že by vám podsouvali určité volby nebo vaši volbu manipulovali prostřednictvím vzhledu, fungování aplikace či webu. To znamená, že vám nesmí například schovávat některé možnosti, dělat některé volby zbytečně složité nebo vás tlačit k rozhodnutím, která nejsou ve vašem zájmu. Všechny možnosti musí být nabízeny férově a srozumitelně, aby vaše rozhodnutí bylo opravdu svobodné.

Aby si poskytovatel ověřil, zda máte právo na přístup k datům, nesmí po vás požadovat více informací, než je skutečně nutné.

To znamená, že pokud chcete získat svá data, neměl by vás nutit sdílet nadbytečné osobní údaje nebo vyplňovat složité formuláře. Měl by požadovat pouze ty informace, které jsou nezbytné k ověření vaší identity nebo oprávnění k přístupu.

Příklady

  • Vlastníte chytré auto s připojením k internetu. Auto sleduje vaši spotřebu paliva, styl jízdy, polohu, stav baterie a další údaje. Tato data může automobilka sbírat a zobrazovat vám je například v mobilní aplikaci. Také si chcete si stáhnout podrobné údaje o spotřebě paliva a stylu jízdy za poslední rok, abyste je mohli analyzovat sami nebo sdílet s jiným poskytovatelem služeb (např. pojišťovnou pro lepší tarif). Automobilka vám musí data zpřístupnit. Pokud je nemáte přímo k dispozici v aplikaci, můžete o ně požádat. Vaší žádosti musí automobilka do několika dnů zdarma vyhovět. Data vám musí automobilka poskytnout v běžném, strojově čitelném formátu (např. CSV, Excel nebo JSON). Máte právo získat úplnou verzi dat.

Právo na sdílení dat

Co právo obsahuje?

Pokud o to požádáte, musí poskytovatel zařízení nebo související služby vaše data rychle a bezpečně zpřístupnit třetí straně, kterou určíte (například jinému poskytovateli služeb).

Data musí být dostupná zdarma, ve stejné kvalitě, jakou má poskytovatel, a v běžném a snadno zpracovatelném formátu (např. Excel, CSV, JSON). Pokud je to možné, měla by být poskytována nepřetržitě a v reálném čase, aby je třetí strana mohla okamžitě využít.

Toto pravidlo se nevztahuje na data související s testováním nových chytrých zařízení, látek nebo postupů, které ještě nejsou na trhu, pokud jejich sdílení s třetí stranou není výslovně povoleno smlouvou. To znamená, že pokud se jedná o experimentální nebo vývojová data, nemusí je poskytovatel zpřístupnit jiným firmám nebo jednotlivcům, pokud k tomu nemá smluvní souhlas.

K ověření, zda jste vy nebo třetí strana oprávněni získat přístup k datům, nesmí poskytovatel požadovat více informací, než je skutečně nutné.

Velké digitální platformy např. Google, Apple, Meta) od vás nesmí požadovat nebo vám nabízet odměny (peníze nebo jiné výhody) za to, že jim poskytnete data, která jste získali na základě své žádosti. Nesmí vás nutit motivovat, abyste požádali o zpřístupnění dat nebo přijímat od vás data získané na základě své žádosti.

Příklady

  • Máte chytrý elektroměr, který zaznamenává vaši spotřebu elektřiny v reálném čase. Váš současný dodavatel elektřiny tyto údaje shromažďuje a používá k fakturaci a analýze vašeho odběru. Rozhodli jste se přejít k jinému dodavateli, který nabízí lepší cenu na základě přesné analýzy spotřeby. Nový dodavatel by potřeboval získat přístup k vašim údajům, aby vám mohl nabídnout optimální tarif. Váš současný dodavatel vám na žádost musí data zpřístupnit a předat je vámi určenému novému dodavateli. Data musí být poskytnuta ve stejné kvalitě, jakou má současný dodavatel, a bez poplatků. Data musí být předána v otevřeném a snadno zpracovatelném formátu (např. CSV, Excel, JSON), aby je nový dodavatel mohl analyzovat. Pokud je to možné, v reálném čase. Pokud nový dodavatel potřebuje průběžná data, měl by k nim dostat přístup bez čekání. Stačí, když o sdílení dat požádáte vy nebo váš nový dodavatel, a současný poskytovatel nesmí vyžadovat zbytečné informace nebo komplikované formuláře.

Jak mohu tato práva uplatnit?


Použití práva na férové zacházení s daty

Na koho se obrátit?

Pokud máte pocit, že s vašimi daty nebylo zacházeno podle pravidel, můžete se obrátit na toho, kdo s vašimi daty v rozporu s právním předpisem nakládá nebo přímo na dozorový orgán.

Jak žádost stížnost nebo námitku podat?

Stížnost nebo námitku je nejlépe podat písemně, aby o jejím podání existoval doklad. Stížnost nebo námitku je možné podat ale i ústně (telefonicky), nebo osobně.

Co by mělo být ve stížnosti nebo námitce uvedeno?

Ze stížnosti nebo námitky by mělo vyplývat, kdo jste, co se stalo a co požadujete. Např. zastavení používání dat pro jiné účely, jinou osobou nebo výmaz dat, či zdržení se manipulativních praktik.

Jaké jsou lhůty?

Předpis nestanoví žádné lhůty pro reakci toho, kdo s vašimi daty nakládá, nicméně tato osoba by měla reagovat bezodkladně.

Jsou nějaká omezení tohoto práva?

Toto právo nemá žádná omezení.

Bude mě to něco stát?

Stížnost nebo námitka musí být vyřízena bezplatně.

Co mám dělat, když držitel dat nereaguje?

V takovém případě se můžete obrátit na národní dozorový orgán. Na tento úřad se můžete obrátit i bez kontaktování držitele dat.

Použití práva na přímý přístup k datům z výrobku

Na koho se obrátit?

Právo na přímý přístup k datům můžete požadovat u poskytovatele připojeného výrobku nebo související služby.

Jak požadavek podat?

Požadavek můžete uplatnit e-mailem, ústně (telefonicky), osobně na provozovně nebo prostřednictvím formuláře na webových stránkách, pokud ho poskytovatel nabízí.

Co by mělo být v požadavku uvedeno?

Z požadavku by mělo vyplývat, kdo jste a co využíváte za výrobek nebo službu.

Jaké jsou lhůty?

Požadavek musí poskytovatel vyřítit bezodkladně.

Jsou nějaká omezení tohoto práva?

K vyřízení vašeho požadavku nejsou žádná omezení. Přímý přístup k datům musí být možný a technicky proveditelný.

Bude mě to něco stát?

Poskytovatel musí požadavek vyřídit bezplatně.

Co mám dělat, když poskytovatel nereaguje?

V takovém případě se můžete obrátit na národní dozorový orgán.

Použití práva na nepřímý přístup k datům z výrobku

Na koho se obrátit?

Právo na nepřímý přístup k datům můžete požadovat u poskytovatele připojeného výrobku nebo související služby.

Jak požadavek podat?

Požadavek můžete uplatnit e-mailem nebo prostřednictvím formuláře na webových stránkách, pokud ho poskytovatel nabízí.

Co by mělo být v požadavku uvedeno?

Z požadavku by mělo vyplývat, kdo jste a co využíváte za výrobek nebo službu.

Jaké jsou lhůty?

Požadavek musí poskytovatel vyřítit bezodkladně.

Jsou nějaká omezení tohoto práva?

K vyřízení vašeho požadavku nejsou žádná omezení.

Bude mě to něco stát?

Poskytovatel musí požadavek vyřídit bezplatně.

Co mám dělat, když poskytovatel nereaguje?

V takovém případě se můžete obrátit na národní dozorový orgán.

Použití práva na sdílení dat

Na koho se obrátit?

Právo na sdílení dat můžete požadovat u poskytovatele připojeného výrobku nebo související služby.

Jak požadavek podat?

Požadavek můžete uplatnit e-mailem, ústně (telefonicky), osobně na provozovně nebo prostřednictvím formuláře na webových stránkách, pokud ho poskytovatel nabízí.

Co by mělo být v požadavku uvedeno?

Z požadavku by mělo vyplývat, kdo jste a co využíváte za výrobek nebo službu a s kým požadujete data sdílet.

Jaké jsou lhůty?

Požadavek musí poskytovatel vyřítit bezodkladně.

Jsou nějaká omezení tohoto práva?

K vyřízení vašeho požadavku nejsou žádná omezení. Při sdílení dat musí nicméně poskytovatel respektovat právo na ochranu osobních údajů třetích osob.

Bude mě to něco stát?

Poskytovatel musí požadavek vyřídit bezplatně.

Co mám dělat, když poskytovatel nereaguje?

V takovém případě se můžete obrátit na národní dozorový orgán.